Velforeningen Kvitfjell Vest

Velforeningen ble stiftet 21 oktober 2009. Registrerings nr 995 074 133.

Velforeningen består av 273 enheter, som alle er tilknyttet Bjønnlia (vei 1), Tiurmyra (vei 2), Bjønnliskardet (vei 3) og Bjønnlitjønnvegen (vei 4) på vestsiden av Kvitfjell.

Samtlige velmedlemmer har direkte adgang til alpinbakkene og til skiløypene.

Kvitfjell Vest as, ved Gunnar Jenssen, står bak utviklingene av vest siden av Kvitfjell. Kvitfjell Vest as har avtale med grunneierne og har bygd ut all infrastruktur, som bla vei, vann, kloakk og kabel anlegg.

Tomtene er i utgangspunktet feste-tomter. Men grunneierne har åpnet opp for at den enkelte kan kjøpe ut sin tomt. Ønskes det må grunneier kontaktes direkte.

Velforeningen har fått overskjøtet fellesarealene.

Retten til kjøring på Seterveien er tinglyst.

Velforeningen's ansvar

Veforeningen har ansvar for; (se vedtektene for mer detaljer)

a) vedlikehold av Bjønnlia (vei 1), Tiurmyra (vei 2), Bjønnliskardet (vei 3) og Bjønnlitjønnvegen (vei 4) - sommer og vinter

b) vedlikehold av skiløyper innen velforeningens område

c) inndriving av avgifter

Avgfitene som velforeningen skal inndrive skal dekke følgende;

1) festeavgift for fellesarealet

2) festeavgift for hver enkelts tomt

3) driftskost som dekker a, b og c nevnt over

4) bidrag til vedlikehold av Svinslåveien - hovedveien fra fylkesveien til Bjønnlitjønnvegen (vei 4)

5) løypebidrag for kjøring av skiløyper

6) administrativ håndtering av det økonomiske for velforeningen

Fakturering

Velforeningen fakturer velmedlemmene i slutten av andre kvartal for påfølgende år. Grunnen til dette er at grunneierne skal ha oppgjør for festeavgiften den 20 desember for påfølgende år. Kjøper et velmedlem ut sin tomt fra grunneier, er velmedlemmet og grunneier ansvarlig for å avregne seg i mellom. Grunneier og velmedlemmet er ansvarlig for å melde eierskifte innen 1. april for å unngå å bli fakturert festeavgift for påfølgende år. Velforeningen har ingen administrasjon som kan håndtere slik mellomregning. Det samme gjelder ved salg av eiendom, selger og kjøper er ansvarlig for å håndtere alt mellomværende seg imellom.

Informer velforeningen og Viewledger ved eierskifte og ved utkjøp av tomt.

Velforeningen har inngått avtale med Viewledger as for fakturering og regnskapsførsel. Viewledger fakturer velmedlemmen, alle spørsmål vedrørende faktura / betaling skal rettes til Viewledger.